Ninh Binh czyli swieże powietrze inaczej

18 Gru

Po Ha Long wróciliśmy na chwilę do Hanoi, aby stamtąd przemieścić sie dalej na południe. Wybraliśmy szybko niedalekie Ninh Binh, o którym w przewodniku pisze, że po doświadczeniu ruchu ulicznego i smogu Hanoi to „oddech świeżego powietrza”. Autorzy zapomnieli jednak o drobnym szczególe. Aby dostać się do okolicznych atrakcji motocyklem lub rowerem jak nam zasugerowano (wybraliśmy to drugie), trzeba przejechać prawie 10 kilometrów po głównej drodze z milionem motorów i ciężarówek, w smogu i pyle po szosie pełnej robót drogowych. Prawdziwy koszmar rowerzysty. Do wioski Tam Coc dotarliśmy ciut umorusani i podduszeni po około godzinnym pedałowaniu  na naszych lekko zdezelowanych rowerach (w moim np. ciągle spadał łańcuch). Tam zafundowaliśmy sobie wycieczkę na wiosłowej łódce. Popłynęliśmy polami ryżowymi (niestety już po żniwach) pomiędzy górami i przez groty wyżłobione w nich rzez rzekę. To była miła chwila wytchnienia przez powrotem tą samą (niestety) trasą. Jednak najciekawszym wypadem w okolicy Ninh Bihn (które samo w sobie jest koszmarne) był ten do położonej w niedalekim miasteczku Phat Diem katedry (tam już pojechaliśmy autobusem). Architektura tej XIX-wiecznej budowli (i całego zespołu budynków ją otaczających)  stanowi niesamowite połączenie chińsko-wietnamskiej stylistyki z europejskimi zdobieniami znanymi z naszych kościołów.  Taki niecodzienny kolaż znajomo nam wyglądającego ołtarza i rzeźb  z chińskimi malunkami na sklepieniu, drewnianymi kolumnami zdobionymi azjatyckimi smoczymi motywami i dachem charakterystycznym dla pagód. Pięknie i bardzo klimatycznie… [-k.]